Viete aké vedomosti a kvality má mať dobrý lektor?

Viete aké vedomosti a kvality má mať dobrý lektor?

Nielen na túto otázku nám odpovedala lektorka Ivana Miklovič, ktorá je tiež autorka známej publikácie Lektorské zručnosti.

  • Ivana, si považovaná za veľmi dobrú lektorku, aké vedomosti a kvality má mať dobrý lektor?

Pre mňa je základ, aby mal rád svoju prácu a chcel odviesť „najlepší diel práce“, aký sa dá v danom momente urobiť. Ak je to pre neho vášňou, tak je to z neho cítiť. Vlastným nadšením pre prácu si bude študovať veci, kreatívne experimentovať, ako by sa daná téma ešte dala uchopiť, posúvať hranice možného …. Pre mňa je toto hlavný bod. Ak je lektor spokojný, spokojnosť prenáša aj na účastníkov.

  • Mal by sa lektor aj ďalej vzdelávať?

Toto považujem za najdôležitejšie. Ja mám študijný materiál všade: v kuchyni (na čítanie pri rannej káve), v obývačke, spálni, pracovni, na záchode…

Neviem si predstaviť, že lektor by nenasával nové info. Veď doba sa mení tak rýchlo. Ja si dovolím tvrdiť, že know-how, ktoré lektorujete vydrží cca 4-5 rokov.

Kým v začiatkoch sme školili na prezentačných zručnostiach klasiku: ako zostaviť úvod, jadro, záver, pár kreatívnych tipov na oživenie; neskôr sa to presunulo k téme storytellingu, vzbudzovaniu emócií, predaju vyššieho zmyslu. Teraz sa ten trend vplyvom technológií zase presúva od klasických prezentácií k téme ako viesť virtuálne meetingy … A tak je to s každou témou – všetko je v pohybe. Buď si všímate dianie okolo seba a na základe toho aktualizujete tréningy, alebo sa pomaličky začínate potápať.

  • Čo považuješ v jednotlivých fázach lektorskej práce za najdôležitejšie? Príprava, realizácia, záver vzdelávania.

Každá fáza je podľa mňa dôležitá a má vplyv na ďalšie. V každej fáze sa dá niečo pokaziť a hoci ostatné fázy boli kvalitne zvládnuté, ako celok to už nehodí ten správny efekt.

Ako takú paralelu vnímam pečenie: Ak nebudeme mať dobré ingrediencie, resp. sa dobre nevymiesi cesto (fáza prípravy tréningu), už to bude v koláči cítiť. Ak urýchlime fázu realizácie, pečenia, opäť to bude niekde cítiť. Ak koláč naservírujeme na špinavom riade, opäť to pokazí celkový dojem.

Ja som zástanca filozofie: „Každú časť práce odveď kvalitne“.

  • Ktorá spätná väzba bola pre teba najväčším poučením za posledné obdobie?

Pre mňa sú to tie momenty, keď mi niečo nevyšlo podľa mojich očakávaní, predstáv. Pamätám si jedno školenie na tému zvládania psychickej odolnosti. V identifikácii potrieb mi účastníci písali, že by sa chceli naučiť zvládať stres.

Školenie psychickej odolnosti vnímam ako nadstavbu stresu, preto som upravila obsah, začali sme od základov, no počas školenia za začínali ozývať hlasy, že niektorí účastníci síce neabsolvovali samostatné školenie na tému Stres, no v rámci iných školení im to lektori zaradili. Po školení som si odniesla ponaučenie, že ak dostanem najbližšie heterogénnu skupinu, obsahovo ju pripravím podľa levelu ostrieľanejších účastníkov (pre menej skúsených sa základy dajú prebrať v skrátenej forme, aby sa vedeli napojiť).

Je to podobné, ako keď máte dve deti: jedno staršie, druhé mladšie. Pripravíte výlet, aktivitu podľa úrovne staršieho, mladší sa v nej (v možnostiach, ktoré ponúka prostredie) zabaví svojím spôsobom.

A naozaj, táto situácia sa mi odvtedy pár krát zopakovala, a táto lekcia, ktorú som si odniesla zabrala.

  • Koľko dní vzdelávania do týždňa je pre lektora optimum?

Ťažká otázka. Pre každého je to niečo iné. Teraz idem v takom tempe, čo by som si pred rokmi nevedela predstaviť. Čo je však dôležité,  mal by tam byť zaradený čas na psychohygienu a študovanie nových vecí. Podľa mňa každý vnútorne cíti, koľko zvládne, či ho ešte práca teší, alebo či už mu odoberá energiu potrebnú do života.

 

ALKP ďakuje za rozhovor.