Podnikanie v Maďarsku vyhľadáva čoraz viac slovenských firiem. Môžu za to dane aj e-commerce.
Maďarsko je pre slovenských podnikateľov zaujímavé ako exportná destinácia aj sídlo spoločnosti z viacerých dôvodov. Trh u našich južných susedov však skrýva aj viaceré úskalia, pred ktorým sa firmy musia mať na pozore.
Slovenskí podnikatelia vyhľadávajú možnosti na expanziu za Dunaj smerom do Maďarska nielen kvôli blízkosti. Stále viac podnikateľov tam presúva aj sídla svojich firiem. „Už dlhodobo označujeme susedné Maďarsko za akýsi novodobý daňový raj, keďže postupný, aj keď pomalší, odliv slovenských spoločností do tejto krajiny začal pred takmer ôsmimi či deviatimi rokmi. Už v tom čase mali Maďari nižšiu daň z príjmov právnických osôb ako Slovensko, dnes ju majú dokonca najnižšiu v celej Európskej únii, len 9-percentnú oproti našej 21-percentnej,“ hodnotí analytička Bisnode Petra Štěpánová.
Odborník na zakladanie firiem v zahraničí Branislav Príbojský vidí dôvody pre dobré podmienky pre nové a expandujúce firmy na maďarskom trhu aj v politickej situácii. „Maďarsko získava veľmi negatívny obraz v zahraničí kvôli politike premiéra Viktora Orbána. Toto sa Maďarská vláda snaží kompenzovať podporovaním zahraničného podnikania a zjednodušenia prístupu na maďarský trh. Robí to spôsobom elektronizácie celkového fungovania trhu. Celý systém je prepojený – od finančnej správy, obchodného registra až po elektronické schránky“, myslí si Príbojský.
Tento postup podnikateľom výrazne zjednodušuje komunikáciu s úradmi aj pri splnomocnení účtovníčky alebo konateľa, čo je pre mnohé firmy dôležitý aspekt pre efektívne podnikanie a založenie firmy v zahraničí. Výhodou je tiež ľahšia možnosť vstúpiť z Maďarska na stále sa napredujúci rumunský trh.
Konzervatívny trh a rastúci e-commerce
„Maďarský trh je veľmi konzervatívny. Napríklad pri prechádzke Budapešťou je všade vidno malé obchodíky, kaviarne, manikérky. Tieto prevádzky sa za posledných 25 rokov prakticky nezmenili a človek má často pocit akoby sa ocitol v časoch pred rokom 1989. Čo už u nás takmer neexistuje, je v Maďarsku naďalej veľmi populárne“, hodnotí špecifikum maďarského trhu Príbojský. V obchodnom jednaní je podľa neho maďarský trh špecifický aj tým, že tamojší obchodníci si príliš nepotrpia na zmluvy a priame jednanie je pre nich dôležitejšie ako písaná zmluva.
Oblasť, v ktorej maďarský trh generuje stále väčšie zisky a tento trend využívajú aj podnikatelia zo Slovenska je e-commerce. „E-shopy a webové stránky v Maďarsku majú veľmi často značne zastaraný dizajn. Niektoré firmy zo Slovenska si preto najali zamestnancov so znalosťou maďarčiny, aby pre nich robili „cold calls“ za účelom oslovovania maďarských firiem s ponukou modernizovať ich webstránky“, opisuje svoju skúsenosť Príbojský.
Za posledných 10 rokov sa zisky v oblasti e-commerce zvýšili zo 140 miliónov eur až na 1,65 miliárd eur v poslednom roku. Posledný medziročný nárast ziskov pritom predstavoval až 27%. Medzi najväčšie internetové obchody v Maďarsku patria Tesco, Media Markt, eMAG, Vatera.hu and Ujjé.hu. „Slovenské e-shopy využívajú Maďarsko ako druhý krok pre expanziu, pričom prvým je Česká republika. Zlepšenie kvality dizajnu stránok a ich dôveryhodnosti bude naďalej zvyšovať obraty v online nákupoch“, analyzuje situáciu Príbojský.
Infografika: Branislav Príbojský, Freya Corp
Autor článku: Milan Šimák (SBA)