Krátke príbehy vo vzdelávaní

Krátke príbehy vo vzdelávaní

Storytelling,

určite ste už toto slovo zaregistrovali. Jednoducho povedané je rozprávanie príbehov. Je to tá najprirodzenejšia ľudská činnosť aj umenie zároveň. Rozprávame všetci a často.  Čím všetkým môže byť rozprávanie? Spôsobom realizácie, edukačným prostriedkom, voľnočasovou aktivitou, umeleckou disciplínou, prostriedkom sebapoznávania….
Vo vzdelávaní storytelling slúži ako základ pre  kreatívne premýšľanie o danej téme.  Vždy záleží na tom, komu chcete daný príbeh rozprávať a kam tým vlastne smerujete, čo je cieľom. Podľa typov príbehov delíme podľa nórskej školy storytellingu na:

  • autorské príbehy – vytvorené na základe postavy, prostredia alebo relaxácie (metóda stavby príbehu v relaxácii  sa tvorí podľa piatich dramatických bodov Gustava Freytag)
  • osobné príbehy – založené na základe spomienok alebo snov
  • už napísané príbehy – príbehy už hotové, od mýtov a rozprávok cez ďalšie žánre až po príbehy románové či filmové

 

 Jeden príbeh Vám ponúkame: Smola a či šťastie.

Pred mnohými rokmi žil jeden starý farmár, ktorý mal jediného syna a starého koňa. Jedného dňa sa však kôň dostal z ohrady a utiekol do hôr. „Čože? Ušiel ti kôň?“ pýtali sa susedia. „To je ale smola!“ „Smola či šťastie? Ktohovie.“Odvetil starý muž.

O týždeň neskôr sa kôň vrátil do ohrady, aby sa napil a nejedol. A priviedol so sebou aj stádo dvanástich divokých koní. Farmárov syn to uvidel a rýchlo utekal zavrieť ohradu. Keď sa to susedia dopočuli, nemohli tomu uveriť. Okamžite svojmu susedovi gratulovali: „Trinásť koni?! To je neuveriteľné! Ty máš ale šťastie!“ Ale starý farmár len opäť zopakoval: „Šťastie či smola? To nikdy neviete.“

O niekoľko dní na to sa farmárov syn rozhodol, že divoké kone skrotí a pokúsil sa osedlať jedného z nich. Ako však vysadal na jeho chrbát, kôň ho nešťastne zhodil. Mladý farmár  spadol a zlomil si  nohu. Ešte v ten večer sa susedia ponáhľali k farmárovi, aby ho poľutovali a povedali mu: „To je ale obrovská smola!“ Ale múdry starček znova len povedal: „Smola a či šťastie? Ktovie?“

A mal pravdu. O niekoľko dní všetkých mladých zdravých mužov odviedli bojovať vo vojne. Z nej sa už mnohí k svojim rodinám nevrátili. Farmárov syn sa vďaka svojej zlomenej nohe zachránil a zostal so svojím otcom. Bola to teda smola a či šťastie? Ktovie.

Po Vašom krátkom zamyslení, čo je smola a čo šťastie Vám ponúkame príklad hier používaných v storytellingu:

NAŠŤASTIE  / BOHUŽIAĽ
Skupinová hra:  ľubovoľný počet účastníkov
Zadanie: Vytvárajte príbeh po vetách v kruhu. Prvý príbeh začne, druhý nadviaže „našťastie …“, ďalší pokračuje „bohužiaľ …“. Pravidelným striedaním spoločne vymyslite príbeh.

KLAMEŠ
Hra vo dvojici
Jeden z dvojice začne rozprávať príbeh (napríklad o dni, ktorý práve zažíva, začne ranným vstávaním) a druhý, kedykoľvek sa mu to zapáči, ho obviní z klamstva jednoduchým: „Klameš.“; rozprávač musí uznať, že naozaj klame, poprieť, čo povedal a namiesto toho si vymyslieť niečo iné. Neustálym negovaním tak dvojica spoločne utvára príbeh.

Iné lektorské pomôcky nájdete v sekcii ALKP- K vzdelávaniu – Pomôcky pre lektorov- zadarmo.