Krátke príbehy vo vzdelávaní
Storytelling,
určite ste už toto slovo zaregistrovali. Jednoducho povedané je rozprávanie príbehov. Je to tá najprirodzenejšia ľudská činnosť aj umenie zároveň. Rozprávame všetci a často. Čím všetkým môže byť rozprávanie? Spôsobom realizácie, edukačným prostriedkom, voľnočasovou aktivitou, umeleckou disciplínou, prostriedkom sebapoznávania….
Vo vzdelávaní storytelling slúži ako základ pre kreatívne premýšľanie o danej téme. Vždy záleží na tom, komu chcete daný príbeh rozprávať a kam tým vlastne smerujete, čo je cieľom. Podľa typov príbehov delíme podľa nórskej školy storytellingu na:
- autorské príbehy – vytvorené na základe postavy, prostredia alebo relaxácie (metóda stavby príbehu v relaxácii sa tvorí podľa piatich dramatických bodov Gustava Freytag)
- osobné príbehy – založené na základe spomienok alebo snov
- už napísané príbehy – príbehy už hotové, od mýtov a rozprávok cez ďalšie žánre až po príbehy románové či filmové
Jeden príbeh Vám ponúkame: Smola a či šťastie.
Pred mnohými rokmi žil jeden starý farmár, ktorý mal jediného syna a starého koňa. Jedného dňa sa však kôň dostal z ohrady a utiekol do hôr. „Čože? Ušiel ti kôň?“ pýtali sa susedia. „To je ale smola!“ „Smola či šťastie? Ktohovie.“Odvetil starý muž.
O týždeň neskôr sa kôň vrátil do ohrady, aby sa napil a nejedol. A priviedol so sebou aj stádo dvanástich divokých koní. Farmárov syn to uvidel a rýchlo utekal zavrieť ohradu. Keď sa to susedia dopočuli, nemohli tomu uveriť. Okamžite svojmu susedovi gratulovali: „Trinásť koni?! To je neuveriteľné! Ty máš ale šťastie!“ Ale starý farmár len opäť zopakoval: „Šťastie či smola? To nikdy neviete.“
O niekoľko dní na to sa farmárov syn rozhodol, že divoké kone skrotí a pokúsil sa osedlať jedného z nich. Ako však vysadal na jeho chrbát, kôň ho nešťastne zhodil. Mladý farmár spadol a zlomil si nohu. Ešte v ten večer sa susedia ponáhľali k farmárovi, aby ho poľutovali a povedali mu: „To je ale obrovská smola!“ Ale múdry starček znova len povedal: „Smola a či šťastie? Ktovie?“
A mal pravdu. O niekoľko dní všetkých mladých zdravých mužov odviedli bojovať vo vojne. Z nej sa už mnohí k svojim rodinám nevrátili. Farmárov syn sa vďaka svojej zlomenej nohe zachránil a zostal so svojím otcom. Bola to teda smola a či šťastie? Ktovie.
Po Vašom krátkom zamyslení, čo je smola a čo šťastie Vám ponúkame príklad hier používaných v storytellingu:
NAŠŤASTIE / BOHUŽIAĽ
Skupinová hra: ľubovoľný počet účastníkov
Zadanie: Vytvárajte príbeh po vetách v kruhu. Prvý príbeh začne, druhý nadviaže „našťastie …“, ďalší pokračuje „bohužiaľ …“. Pravidelným striedaním spoločne vymyslite príbeh.
KLAMEŠ
Hra vo dvojici
Jeden z dvojice začne rozprávať príbeh (napríklad o dni, ktorý práve zažíva, začne ranným vstávaním) a druhý, kedykoľvek sa mu to zapáči, ho obviní z klamstva jednoduchým: „Klameš.“; rozprávač musí uznať, že naozaj klame, poprieť, čo povedal a namiesto toho si vymyslieť niečo iné. Neustálym negovaním tak dvojica spoločne utvára príbeh.
Iné lektorské pomôcky nájdete v sekcii ALKP- K vzdelávaniu – Pomôcky pre lektorov- zadarmo.