Ako efektívne vzdelávať v online?
Ako efektívne prednášať v online priestore
Pri online vzdelávaní je dôležité mať na pamäti niekoľko skutočností, ktoré môžu pomôcť zlepšiť učebný proces a dosiahnuť úspešné ukončenie kurzu. Pred začiatkom vzdelávania urobte nasledovné:
- Zvoľte si tiché a pohodlné miesto, kde vás nikto nebude rušiť. Vyhnite sa miestam s veľkým hlukom, ako napríklad ulica, kaviareň alebo verejná doprava.
- Zabezpečte si dobré osvetlenie a pozadie. Snažte sa mať prirodzené svetlo z okna alebo použite lampu, ktorá vám osvetlí tvár. Vyhnite sa protisvetlu alebo tmavým miestam. Zvoľte si jednoduché a neutrálne pozadie, ktoré nebude odvádzať pozornosť od vášho obsahu. Vyhnite sa rušivým vplyvom: zvonenie mobilu, zapnuté sociálne siete, e-maily, domáce zvieratá, rodinný príslušníci.
- Nastavte si kameru a mikrofón tak, aby vás dobre zachytili. Umiestnite kameru na úroveň očí alebo mierne vyššie a uistite sa, že ste dobre viditeľní a zaostrení. Používajte slúchadlá a mikrofón pre lepšiu kvalitu zvuku a zabránenie ozvene. Skontrolujte si svoje nastavenia zvuku a obrazu pred začiatkom prednášky.
- Pripravte si svoj obsah a technológiu vopred. Uistite sa, že máte všetky potrebné materiály a nástroje pripravené a otestované. Zvoľte si vhodný formát a platformu pre vašu prednášku. Používajte interaktívne nástroje, ako napríklad diskusné fóra, kvízy, ankety atď., aby ste zapojili svojich poslucháčov a zvýšili ich zapamätateľnosť1.
- Buďte profesionálni a sebaistí. Oblečte sa primerane a slušne. Usmievajte sa a udržujte očný kontakt s kamerou. Hovorte jasne a zrozumiteľne. Používajte správnu reč tela a gestikuláciu. Buďte pripravení na akékoľvek otázky alebo problémy, ktoré by mohli nastať.
Čas vzdelávania
Dôležitý je aj čas vzdelávania nielen v zmysle dĺžky výučby 45 min alebo 60 minútová hodina, ale aj denná hodina, resp: vzdelávanie dopoludnia a popoludní, či večer. Popoludní robíme častejšie prestávky. Ak bola v priebehu výučby dlhšia prestávka (obed), pred začiatkom popoludňajšieho bloku zosumarizujeme prebraté učivo. Samozrejme učivo sumarizujeme aj po každom tematickom bloku.
Skoro ráno: 8 – 10 hod. Účastníci vzdelávania ešte nie sú plne mentálne v chode. Udržujte prezentáciu čo najživšiu. Smiech, niekoľko žartov stimulujú. Interakcia s poslucháčmi tiež pomáha.
Neskoro ráno: od 10 hod. do poludnia. Najlepší čas dňa. Účastníci majú najvyššiu úroveň zapamätania si. Použite váš najlepší materiál a najdôležitejšie body programu.
Skoro popoludní: 13 -15 hod. Účastníci sú po obede trochu ospalí. Najlepší spôsob ako ich prebrať je nechať ich interagovať navzájom od 5 do 15 minút. Ak účastníci sú zapojení do diskusie alebo malých skupín, obnoví sa i pozornosť rýchlejšie.
Neskoro popoludní: 15 -17 hod. Účastníci budú unavení a kognitívne preťažení. V tejto dobe je dobrá skupinová interakcia a diskusia. Urobte prezentáciu rýchlo, použite audio-vizuálne pomôcky
Večer: 18-22 hod. Málo energie pre niektorých. Interakcia účastníkov, skupinová diskusia a neformálne prezentácie sú účinné.
Prezentácia – vizuálne znaky
Odporúčané farby na prezentáciu závisia od viacerých faktorov, ako napríklad témy prezentácie, typu prezentácie a cieľovej skupiny. Všeobecne platí, že by ste mali používať farby, ktoré sú v kontraste s pozadím a ktoré sú ľahko čitateľné. Farby by mali byť použité na zdôraznenie dôležitých bodov a na zvýraznenie textu.
- nadpis 40 písmo
- adekvátne množstvo informácii v texte (24 slov)
- rovnaké informácie = rovnaké písmo
- grafy a tabuľky najmenej 20 písmo
- maximálne 4 farby
- čitateľná veľkosť písma min 28-32 písmo
- zmes malých a veľkých nezdobených písmen
- oživená obrázkom, grafom, symbolom
- 20 min prezentácia max 10 snímok
- kontrastné farby pozadia a písma
Interaktívne nástroje v online vzdelávaní
Pre zachovanie interaktivity vzdelávania v online priestore je vhodné používať interaktívne nástroje. Mnohé z aplikácií využiteľných pri vzdelávaní dospelých sú zadarmo a však v obmedzenom počte použití alebo v obmedzenom počte využívania jednotlivých nástrojov, ktoré sú súčasťou aplikácie. Práca s aplikáciou je intuitívna a samozrejme, každá z nich má svoj užívateľský návod. Malým, no však problémom môže byť, že niektoré z nich sú nastavené na používanie v anglickom jazyku.
Chyby pri online vzdelávaní dospelých
Pri online vzdelávaní dospelých sa môžu vyskytnúť niektoré chyby, ktorým by bolo dobré sa vyhnúť. Niektoré z nich sú:
- Online vzdelávanie vyžaduje viac sebakontroly a zodpovednosti od účastníkov vzdelávania. Na úvod je dôležité stanoviť pravidlá.
- Nedostatočná interakcia a spolupráca zo strany lektora – málo otázok do publika. Online vzdelávanie môže byť niekedy izolujúce a nudné, ak sa účastníci nezapájajú do diskusií, skupinovej práce, prieskumov alebo hier. Je dôležité využívať rôzne metódy a formy online vzdelávania, ktoré podporujú zapojenie a zážitok
- Nedostatočná technická podpora a príprava. Podcenenie ovládania aplikácií pre online vzdelávanie.
- Nedostatočná spätná väzba a hodnotenie. Online vzdelávanie môže byť niekedy menej efektívne, ak účastníci nedostávajú dostatok spätnej väzby a hodnotenia o svojom pokroku, výsledkoch a chybách. Je dôležité si poskytovať spätnú väzbu priebežne, aby sme vedeli účastníkom objasniť, čo robia dobre a čo môžu zlepšiť. Tiež je dobré si overiť ich vedomosti a zručnosti pomocou testov, kvízov, úloh na ktoré je vhodné využiť rôzne aplikácie.
- Chýbajúce príklady z praxe.
Ďalšie zdroje informácií pre Vaše online vzdelávanie:
Množstvo inšpirácií pre online vzdelávanie nájdete na webových stránkach EPALE , čo je elektronická platforma vzdelávania dospelých v Európe. Stačí kliknúť a vybrať si https://kurzy.epale.cz
- https://kurzy.epale.cz/courses/take/lektorske-minimum-III/texts/25109531-desatero-dobreho-online-workshopu
Po vzhliadnutí kurzov z lektorského minima si svoje vedomosti z online vzdelávania môžete otestovať na tomto linku:
Prajeme Vám veľa úspechov v online vzdelávaní.
Tím ALKP