6 príbehov pre oživenie Vášho vzdelávania
Príbehy vo vzdelávaní
Vo vzdelávaní storytelling (rozprávanie príbehov) slúži ako základ pre kreatívne premýšľanie o danej téme. Vždy záleží na tom, komu chcete daný príbeh rozprávať a kam tým vlastne smerujete, čo je cieľom.
Podľa typov príbehov delíme podľa nórskej školy storytellingu na:
- autorské príbehy – vytvorené na základe postavy, prostredia alebo relaxácie (metóda stavby príbehu v relaxácii sa tvorí podľa piatich dramatických bodov Gustava Freytag)
- osobné príbehy – založené na základe spomienok alebo snov
- už napísané príbehy – príbehy už hotové, od mýtov a rozprávok cez ďalšie žánre až po príbehy románové či filmové
Storytelling existuje stovky rokov a patrí k najprirodzenejším ľudským činnostiam. V severských krajinách sa často používa pri školeniach, na vyučovaní ale aj doma pri výchove detí.
Podľa výskumov storytelling:
- podporuje analyticko – syntetické myslenie
- rozvíja slovnú zásobu a kritické myslenie
- podporuje aktívne počúvanie
- zapája poslucháčov do emocionálnych a poznávacích procesov, a tak rozvíja obidve mozgové hemisféry
„Myslím si, že storytelling rozvíjí verbální kompetence učitelů, žáků a pracovníků v sociální sféře a schopnost kreativně myslet a improvizovat v komunikaci, což je nezbytné k fungování člověka. Storytelling doporučuji všem, kteří pracují s lidmi a chtějí je motivovat – tedy jak učitelům, tak nejrůznějším poradcům ve školství nebo sociálním pracovníkům.“ Jana Olejníčková
Ako to v praxi funguje?
Základom storytellingu je obraz, ktorý chce rozprávač vyvolať v divákovej mysli. Rozprávač vytvára atmosféru a maľuje svoj príbeh pred zrakmi divákov, aby si ho a emócie s ním spojené mohli zapamätať a odniesť. Rozprávanie príbehov môže veľmi dobre fungovať ako v rovine zábavy, tak aj v prenose informácií či v poznávaní.
Začnite používať vo vzdelávaní príbehy aj Vy! Pre začiatok Vám ich ponúkame rovno 6!