Newsletter č. 14: Predstavujeme ambasádorku projektu Eriku Racz z Julius-Globe Ltd.
Ambasádormi projektu CORD sa stali zástupcovia úspešných slovenských a maďarských spoločností, ktorých úlohou je zdieľanie svojich skúseností a príkladov dobrej praxe s využitím služieb na podporu podnikania, ale aj zo svojej podnikateľskej činnosti. Jednou z maďarských ambasádoriek je aj Erika Rácz, majiteľka spoločnosti Julius-Globe Ltd.
Erika Rácz založila spoločnosť Julius – Globe Ltd. v roku 1998. Firma má bohaté skúsenosti v oblasti výroby nástrojov, plánovania a výroby zariadení, presných dielov na mieru pre automobilový, obalový, elektronický, plastový, high-tech, lekársky, tabakový, priemyselný a tlačový priemysel, ako aj vo výskume a vývoji. Úspešne pôsobí na trhoch v Nemecku, Dánsku, Holandsku, Švajčiarsku a Rakúsku. (Článok publikovaný na stránke Slovak Business Agency).
Čo považujete za najväčšiu výhodu podnikania v zahraničí?
Počas takmer 21 rokov fungovania sa naša spoločnosť neustále rozvíja. Na začiatku sme sa zaoberali montážou a spracovaním elektronických a mechanických častí takmer výlučne pre automobilový priemysel, najmä do Maďarska. Chceli sme rozšíriť naše portfólio, dodávať nielen jednému veľkému dodávateľovi a nielen Maďarsku, ale aj iným krajinám.
V súčasnosti dodávame naše výrobky do viac ako 9 priemyselných odvetví, väčšinou do automobilového priemyslu, ale dodávame ich aj do odvetví výroby obalov, tlače, energetiky, strojárstva, plastov, elektrotechniky, tabaku a zdravotníckych pomôcok. Zaoberáme sa najmä CNC obrábaním presných dielov, návrhom a výrobou výrobných liniek a meracích prístrojov.
Ako môžu podnikatelia zvýšiť svoje šance na úspešnú expanziu do zahraničia?
Podnikatelia musia mať dobrý nápad, službu alebo produkt, ktorý obstojí aj na zahraničnom trhu. Znalosť cudzieho jazyka je tiež veľkou výhodou.
Čomu by sa naopak potenciálni podnikatelia a firmy mali vyhnúť?
Vždy sme mali dobrý vzťah so zahraničnými zákazníkmi. Vzhľadom na neustále sa meniaci výmenný kurz HUF / EUR však musíme venovať väčšiu pozornosť určovaniu cien produktov alebo služieb.
Aký je podľa vás recept na úspešné podnikanie?
Nikdy sa nevzdávať. Veriť si, mať profesionálne znalosti, vytrvalosť, profesionálnu pokoru. Rozvíjajte svoje podnikanie a seba samého, usilovne pracujte na svojich cieľoch, vítajte dobré nápady, učte sa pokorne od ostatných, rešpektujte svojich konkurentov a dbajte, aby vaše slovo malo váhu (džentlmenská dohoda).
Aké služby podpory podnikania ste využili?
Mnoho profesionálnych organizácií nám pomohlo pri organizovaní stretnutí B2B so zahraničnými partnermi, napríklad Národný úrad zahraničnej ekonomiky (ITDH), EEN, HIPA a Obchodná a priemyselná komora Rábsko-mošonsko-šopronskej župy.
Odporučili by ste služby na podporu podnikania ostatným?
Určite áno. S dobrou spoluprácou je všetko oveľa jednoduchšie. Partnerské organizácie vám totiž môžu pomôcť preskúmať príležitosti v zahraničí.
Autor: Milan Šimák, komunikačný manažér SBA