Mapa k vášmu úspechu na jednej strane. Vytvorte si Business Model Canvas.
Plánovanie vašich podnikateľských aktivít môže niektorým naháňať hrôzu, ale existujú techniky, ako tento stres zmierniť. Jednou z nich je koncept Business Model Canvas, ktorý vám pomôže utriediť myšlienky a nápady do prehľadných slotov.
Autorom metodiky Business Model Canvas sú biznisoví teoretici a podnikatelia Yves Pigneur Alexander Osterwalder. Ich zámerom bolo odstrániť komplikovanosť rozsiahlych biznis modelov a zoštíhliť ich do jedného prehľadného dokumentu, ktorý odpovie na všetky dôležité podnikateľské otázky, ale zároveň sa zmestí na jednu stranu A4. “
Siahodlhé biznisové plány majú často tendenciu zlyhávať“, zhrnul podstatu svojho konceptu Osterwalder. Výsledkom je Business Model Canvas, ktorý sa stal odrazovým mostíkom k úspechu mnohých startupov. Používajú ho však aj spoločnosti ako Microsoft, GE alebo Mastercard.
Hlavné výhody Business Model Canvas:
- Sústredí sa na to podstatné
- Je jednoduchý, výstižný a praktický
- Cieli na potreby zákazníkov
- Znižuje riziko zlyhania
- Vysvetľuje ako bude biznis zarábať
- Jeho účinnosť dokázali viaceré štúdie
Pri vypĺňaní Business Model Canvasu sa snažte byť čo najviac úprimný k sebe aj svojim budúcim zákazníkom. Poriadne si premyslite čo sa od vás jednotlivé kolónky „snažia zistiť“ a na otázky si odpovedajte čo najreálnejšie. Navyše vôbec nie je chybou, pokiaľ budete mnohokrát škrtať a prepisovať, práve naopak, váš podnikateľský plán tak bude len dozrievať.
9 hlavných súčastí a návod na ich použitie:
Kľúčové aktivity – Činnosti, vďaka ktorým sa váš biznis stane realitou (Obchod, výroba, komunikácia, marketing…a iné)
Kľúčové zdroje – Zadefinujte všetko, čo budete potrebovať k vykonávaniu kľúčových činností (ľudské zdroje, fyzické zdroje, finančné zdroje duševné zdroje).
Ponúkaná hodnota – popis vašich produktov a služieb. Zamerajte sa najmä na to, akým spôsobom budú riešiť problémy vašich zákazníkov a čo vďaka nim zákazníci získajú. Ideálne je, pokiaľ na trhu ešte neexistuje riešenie, ako je to vaše.
Partneri – Ďalšie subjekty a osoby, ktoré vám pomôžu zrealizovať vaše podnikanie a minimalizovať riziká. Môžu to byť biznis partneri alebo dodávatelia.
Distribučné kanály – Zadefinujte, ako sa váš produkt alebo služba bude dostávať k zákazníkom. Budete ich distribuovať cez kamennú prevádzku, virtuálne alebo franšízou? Distribučné kanály totiž budú ovplyvňovať veľkú časť vašej organizačnej štruktúry.
Zákaznícke segmenty – Rozdeľte svojich zákazníkov do skupín podľa špecifických vlastností, ktoré ich vymedzujú. Keďže zákazník vám prináša zisk, mali by ste jednotlivým skupinám venovať špeciálnu marketingovú pozornosť.
Vzťahy so zákazníkmi – Definujte ako máte v pláne vytvárať dlhodobý vzťah so zákazníkmi. Snažte sa okolo svojho produktu alebo služby vystavať komunitu. Zvážte aké ďalšie produkty a služby k tomu budete potrebovať.
Štruktúra nákladov – Spíšte všetky kľúčové náklady vášho podnikania. Pokiaľ je vaš podnikanie už rozbehnuté, premyslite si či máte v pláne zníženie nákladov alebo vytváranie hodnôt ich zvyšovaním.
Zdroje príjmov – Popíšte ako a za čo vaši zákazníci platia – za využitie služieb, prenájom alebo predplatné?
Podrobnejší návod, ako pracovať s konceptom Business Model Canvas nájdete v nasledujúcom videu.
Samotný Business Model Canvas na stiahnutie nájdete TU.
Autor: Milan Šimák, Komunikačný manažér Slovak Business Agency