Newsletter č. 12: Predstavujeme ambasádorku projektu Natáliu Gapľovskú z Luminia
Úlohou ambasádorov projektu CORD je zdieľanie svojich skúseností a príkladov dobrej praxe s využitím služieb na podporu podnikania, ale aj zo svojej podnikateľskej činnosti. Jednou z amabasádoriek je aj Natália Gapľovská, zakladateľka spoločnosti Luminia.
Úspešná podnikateľka vyštudovala manažment na City University of Seattle. 12 rokov sa venovala high-fashion modelingu, vďaka ktorému precestovala väčšinu Európy, časť Ázie, USA a Afriky. Neskôr pracovala pre IT oddelenie IIHF. Po negatívnej skúsenosti s parafínovými sviečkami sa začala hlbšie venovať prieskumu prírodných alternatív, ich zdravotným benefitom, aj ekologickej udržateľnosti. Založila inovatívnu značku LUMINIA, ktorá je garanciou najvyššej kvality svetovo unikátnych prírodných sviečok, interiérových vôní a parfumov. (Článok publikovaný na stránke Slovak Business Agencyy).
Aká je podľa vás najväčšia výhoda podnikania v zahraničí?
Takmer neobmedzené možnosti, rozmanitosť trhov a obrovský potenciál expanzie spojené s návykovým dobrodružstvom, túžbou prebádať svet a príjemnou satisfakciou z úspechu. Je úžasné vidieť ľudí na opačnom konci sveta nadšených z vášho produktu, pýšiacich sa, že majú niečo krásne zo Slovenska. Musíme pre nich znieť rovnako exoticky, ako oni pre nás.
Ako môžu podnikatelia zvýšiť svoje šance na úspešné expandovanie do zahraničia?
Mali by robiť veci inak a lepšie ako konkurencia, a dať o tom vedieť, správnemu okruhu ľudí. Zúčastňovať sa na zahraničných podujatiach, výstavách, veľtrhoch, či už ako aktívny vystavovateľ, ale aj ako zvedavý návštevník. Neustále robiť prieskum zahraničných trhov, sledovať vývoj, učiť sa od najlepších a vylepšovať ich nedostatky. Záleží od projektu, ale v mnohých prípadoch je jedným z najdôležitejších krokov nadviazanie dobre nastavenej spolupráce so správnym distribútorom.
Čomu by sa naopak mali potenciálni podnikatelia a firmy vyvarovať?
Nemali by uveriť, že sa to nedá. Aj keď to môže znamenať ročné pátranie po tom, kto to urobí a cestu okolo sveta. Alebo ja som veľmi rada aj, že som sa nedala zlákať na prvý pohľad atraktívnymi ponukami investorov. Na trhu je množstvo firiem, ktoré mali veľký potenciál, ale položila ich neschopnosť plniť nároky investora, alebo naopak príliš rýchly rast. Sloboda, ktorú mi dáva podnikanie so 100% vlastníctvom, je na nezaplatenie.
V čom podľa vás spočíva recept na úspešné podnikanie?
Robiť dobré veci dobre a s láskou. Počúvať intuíciu, nasledovať srdce a overovať si jeho rady hlavou. Základom je si vybrať to, čo vás baví a napĺňa, pretože to vyplní obrovskú časť vášho času, a váš čas je váš život. A je len tu a teraz, nie až potom, čo dosiahnete svoje ciele. Robte to najlepšie, ako viete a nedajte sa odradiť dočasnými neúspechmi, ani ľuďmi, čo vidia, ako sa to nedá.
Aké služby na podporu podnikania ste využili?
Sme súčasťou startupového programu agentúry Slovak Business Agency, vďaka ktorému sme sa zúčastnili jednej z najväčších a najprestížnejších medzinárodných výstav interiérového dizajnu Maison & Objet v Paríži, ktorá naštartovala našu medzinárodnú expanziu. Taktiež sme členom inkubačného programu, ktorý organizuje množstvo seminárov, workshopov a prezentácií, a poskytuje nám vzácne služby mentorov a konzultantov. Pomáhajú nám financovať účasť na zahraničných podujatiach, organizujú množstvo seminárov, workshopov, prezentácií a poradenstvo v otázkach, ktoré pomáhajú napredovať podnikaniu.
Odporučili by ste služby na podporu podnikania aj ďalším záujemcom?
Určite áno. Pokiaľ máte dobrý a inovatívny projekt, ktorý bude prospešný a komisia v ňom uvidí potenciál na úspech, poskytnutá pomoc a poradenstvo je „priceless“.
Autor: Milan Šimák
Podujatia pre rozvoj podnikania:
Ako vybudovať úspešnú značku 1 (Bratislava)
Ako vybudovať úspešnú značku 2 (Bratislava)
Myšlienkové mapy upracú vaše nápady (Nitra)
Biznis etiketa: Zažiariť a uspieť v podnikaní (Rimavská Sobota)